2023-01-20 Hírek

Az Alfa Laval metanolos megoldásainak fejlesztése összhangban van a hajózási iparhoz kapcsolódó valamennyi változással

A hajózási ágazat ambiciózus szén-dioxid-mentesítési célokat tűzött ki maga elé, de az ezek eléréséhez szükséges üzemanyag-váltás nem megy egyik napról a másikra. Az átmenet következő lépése valószínűleg a metanol lesz, amely - ha megújuló zöld forrásokból állítják elő - az iparágat szén-dioxid-semlegessé teheti. Az Alfa Lavalnál gyors fejlesztés alatt állnak azok a technológiák, amelyek segítik ezt a lépést.

Az üzemanyagellátás és az égetők élvonalában

Mivel a metanol alacsony lobbanáspontú üzemanyag, jelentős kihívásokat jelent, amelyek új megközelítést igényelnek az üzemanyag-ellátásban. Az Alfa Laval élen járt a hagyományos üzemanyagokhoz kapcsolódó megoldások terén, így a metanol esetében is az elsők közt szerepel. A MAN Energy Solutions vállalattal együttműködve kifejlesztettünk egy alacsony lobbanáspontú ellátórendszert (LFSS) az ME-LGIM kétütemű motorokhoz. Az Alfa Laval FCM Methanol már több mint 100 000 üzemórát ért el, miközben a megoldást továbbfejlesztettük, hogy megfeleljen a metanolüzemű négyütemű motorok és az Alfa Laval Aalborg kazánok további követelményeinek.

A hajótulajdonosok helyet és energiát takaríthatnak meg azzal, hogy ugyanazt az LFSS-t használják a főmotorhoz, a segédmotorokhoz és a metanol tüzelésű kazánokhoz - mondja Roberto Comelli, az üzemanyag-kondicionáló rendszerek üzletágvezetője.

Az Aalborg kazánok a MultiFlame koncepció révén metanollal is üzemelhetnek, amihez az FCM Methanol megfelelő tüzelőanyag-paramétereket biztosít - mondja Lars Skytte Jørgensen, az Energy Solutions technológiai fejlesztési vezetője. "Már csak a metanol elégetésének finomhangolása van hátra a maximális kazánhatékonyság eléréséhez, ez pedig már folyamatban van az Alfa Laval teszt- és képzési központjában."

A metanolra való átállás hatással van az energiamérlegre

A metanol kezelése és elégetése azonban csak az egyik oldala lesz a metanol egyenletnek. Mivel a metanol kevesebb energiát tartalmaz, mint a hagyományos üzemanyagok, a metanolüzemű hajók energiafelhasználását is újra kell gondolni. Az Alfa Laval és partnerei magas hőmérsékletű protonáteresztő membrán (HTPEM) tüzelőanyagcellákat fejlesztenek az energiatermelés kiegészítésére, de a meglévő energiaforrásokhoz is új megközelítésére lesz szükség.

A hulladékhő visszanyerése, amelyet ma a hajókon általában figyelmen kívül hagynak, a holnap metanolüzemének kulcsfontosságú eleme lesz - mondja Jørgensen. "A fedélzeten kevesebb gőzre lesz szükség, de a hőenergiát más módon kell majd felhasználni. A metanol alacsonyabb energiatartalma és magasabb ára miatt a hajótulajdonosok a felszabaduló energia minden cseppjét mechanikai vagy elektromos energiává akarják majd alakítani."

Integrált megoldások a fedélzeti energiaszükséglet biztosítására

Az Alfa Laval meglévő és új energia megoldásokkal egyaránt foglalkozik. Az Alfa Laval Aalborg Micro például egy már jól bevált kipufogógáz kazán. Egy tüzeléses kazánhoz csatlakoztatva gőzt ad a közös gőzdobhoz, ezáltal csökkentve az égető metanolfogyasztását. De kombinálható lesz egy lemezes hőcserélővel és az Alfa Laval E-PowerPackkel is, amely egy új, organikus Rankine-cikluson (ORC) alapuló megoldás.

Az ORC-technológia a fedélzeten lévő bármilyen hőforrásból képes villamos energiát előállítani, bármilyen kicsi legyen is az - mondja Jørgensen. "Azzal, hogy az Aalborg Micro-t gőz helyett melegvíz előállítására használjuk, a hajótulajdonosok olyan közeghez jutnak, amely könnyen átalakítható további energiává. A fejlesztés alatt álló üzemanyagcellákkal együtt az ORC-technológia segít majd a hajóknak fenntartani az energiaegyensúlyt a metanolra való átállás után."

A metanolüzemű hajók tervezésének támogatása

Az Alfa Laval metanol megoldásai jelenleg is fejlesztés alatt állnak, de már most is éreztetik hatásukat a gyakorlatban. Az FCM Methanol, az Aalborg Micro és a metanolos hőcserélők széles választéka már régóta bizonyított a hajózási iparban. Az Alfa Laval emellett támogatja a vezető hajótulajdonosokat a metanolüzemű hajók kialakításában.

Sok hajótulajdonos aktívan vizsgálja a metanol bevezetését, és az Alfa Laval megbízható partner lehet ebben a folyamatban - mondja Jørgensen. "Magukon a technológiáinkon kívül a metanol tulajdonságairól is rengeteg ismerettel rendelkezünk, amelyeket teszteléseink során szereztünk. Örömmel fogadjuk az ügyfelekkel, a kutatási partnerekkel és más technológiai beszállítókkal való együttműködést, mert a metanolra való átállás egy olyan út, amelyet az iparágnak együtt kell megtennie."

 

Ha többet szeretne megtudni az Alfa Laval metanolos megoldásairól és az Alfa Laval fenntartható hajózáshoz kapcsolódó lépéseiről, kérjük, látogasson el a www.alfalaval.com/methanolasfuel weboldalra.

 

 

Methanol as fuel II 640x360

Kapcsolódó tartalom: